loading...
وب سایت صدای زروان
آخرین ارسال های انجمن
حامد دهدار بازدید : 434 شنبه 20 آبان 1391 نظرات (2)

                                                                         هو العالم

 همانگونه که میدانیم زروان اولین روستا در سطح منطقه بود که تصمیم گرفت مراسم قربانی را بصورت دسته جمعی برگذار کند. این مراسم به دلیل استقبال و همکاری گسترده همشهریان از سوی دیگر روستاها نیز مورد توجه قرار گرفت و آنها نیز تصمیم به برگذاری این مراسم کردند. که البته هیچ گاه به بیشتر دو سال نکشید. ولی زروان بی وقفه و هر سال از سال 85 این مراسم با شکوه را برگذار میکند و همیشه مورد استقبال پرشکوه همشهریان بوده است.

   در ابتدا جا دارد از آقایان محمد الهی و حاجی روئین تن تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشیم که هر ساله زحمات برگذاری مراسم قربانی زروان را عهده دار می شوند.

   مراسم قربانی امسال با تمام خوبی ها و نکات مثبت دارای حاشیه هایی بود که باعث ناراحتی و دلخوری تعداد اندکی از همشهریان شد.

   احتمالا شنیده اید که تعداد خیلی کمی از گوشت های قربانی توزیع شده امسال خراب یا فاسد شده بود( یادآوری می شود که قسمت خیلی کمی).  البته برای یکی دو خانواده تمام گوشت ها و بعضی ها نصف یا کمتر و بعضی نیز قسمت خیلی کمی از سهمیه شان ، که براحتی میتوان آن را جدا کرد و خیلی از خانواده ها نیز همین کار را انجام داده بودند. برخی از دوستان و خانواده ها در همان لحظات اولیه توزیع این موضوع را بصورت تلفنی گذارش دادند.

 پس از این مراسم ممکن است برای بعضی افراد سوءتفاهم شده باشد که کوتاهی از مسئولین زروان (آقای الهی و روئین تن) بوده . ما به دلیل اهمیت این موضوع پس از پیگیری های زیاد متوجه شدیم که....

* ادامه مطلب در ادامه مطلب...  

پس از این مراسم ممکن است برای بعضی افراد سوءتفاهم شده باشد که کوتاهی از مسئولین زروان (آقای الهی و روئین تن) بوده . ما به دلیل اهمیت این موضوع پس از پیگیری های زیاد متوجه شدیم که این کوتاهی به احتمال زیاد از کشتارگاه و قصابی که گوشت ها را نگهداری میکرده، بوده است.

   دلیل این ادعا نیز این است بنده نیز همان روز (شنبه 6 آبان) با آقای روئین تن و دو نفر از دوستان برای هماهنگی با ماشین سردخانه دار و بارگیری گوشت ها و فیلم برداری این مراسم به قصابی کهتویه رفتیم و از نزدیک شاهد مراحل کار بودیم. قصابی 6 گاو از 8 گاو قربانی را روز قبل ذبح کرده بود و قسمت های مختلف را بصورت جداگانه بسته بندی کرده و به سردخانه قصابی منتقل کرده بود. ما پس از رسیدن ماشین سردخانه همه گوشت ها را به ماشین سرخانه منتقل کردیم، و گوشت های 2 گاو دیگر را نیز بلافاصله بعد از قربانی و بسته بندی به ماشین سردخانه منتقل کردیم، بدون هیچ وقفه ای که مبادا باعث فاسد شدن گوشت ها شود. و سپس به زروان آمدیم و به همکاری همشهریان گوشت ها توزیع شد. پس هیچ کوتاهی نمی تواند از سوی مسئولین زروان بوده باشد و احتمالا از سوی قصابی بوده که گوشت ها را دیر به سردخانه منتقل کرده یا هر دلیل دیگری که احتمالش می رود.

    نکته جالب و دردآور این مراسم این بود که جند نفر از دوستان کم لطف بصورت تلفنی یا حضوری به آقای الهی و روئین تن مراجعه کرده اند( البته تعداد زیادی از همشهریان این نکته را اعلام کرده بودند ولی سر صحبت ما با تعداد انگشت شماری از این دوستان است) و ایشان را مسئول فاسد شدن سهمیه گوشت هایشان دانسته اند و با ایشان مشاجره لفظی داشته اند!!! و از آن دردآورتر این است که این تعداد خیل کم هیچ همکاری در خصوص برگذاری یا توزیع گوشت ها یا هر کمک دیگری نداشته اند و وقتی 3...4 کیلو گوشت آماده و مفت را برایشان می برید طلبکار هستند که چرا قسمتی از گوشت سهمیه من خراب است و زبان به بدگویی باز میکنند و ... مثل اینکه بابت این مقدار گوشت از جیبشان هزینه کرده اند...!!

   ما به این افراد حق میدهیم که ناراحت و دلخور باشند، مسئولین ما همیشه انتقاد پذیر بوده اند و هستند و امسال نیز مانند سال های گذشته انتقادهای دوستان را با کمال میل پذیرفته اند. چون که هیچ کاری بدون انتقاد سازنده پیشرفت نخواهد کرد و بهتر نخواهد شد. مسئولین امسال تنها بخاطر بهتری و افزایش کیفیت کار از کهتویه گاو خریده و در همانجا قربانی کرده اند. حال که اتفاق ناخواسته ای رخ داده و قسمت خیلی کمی از گوشت ها از بین رفته دلیل نمیشود که بعضی ها کاسه ی داغ تر از آش بشوند به مسیولین توهین بکند و آنها را مسئول این خرابی ناخواسته بداند. مگر اینها در قبال زحماتشان از کسی پول میگیرند؟ خیر، تنها بخاطر اجر معنوی و ایجاد وحدت و همدلی بین اهالی روستای زروان است که این زحمات را متقبل می شوند.

   همه ما میدانیم که مردم زروان همیشه با فهم و شعور بوده اند و هستند. سخن ما با این تعداد خیلی کم که تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد است. به قول یکی از دوستان "اینا دیگه از بس هر ساله گوشت مفت سر سفره هاشون میزارن براشون عادت شده و این کار رو وظیفه شما میدونن". "کسی نیست به اینا بگه اگه مرهم نیستید لااقل درد نباشید".

   امیدوارم که این بی خردی و بی تدبیری بعضی از افراد باعث دلسردی دوستان و مسئولین برگذار کننده این مراسم با شکوه نشود که واقعا بدون هیچ چشم داشتی و فقط بخاطر اجر معنوی آن این زحمات را متقبل می شوند. و امیدوارم این مراسم هر سال بهتر و با شکوه تر از سال قبل برگذار شود.


زروان

در پایان وب سایت صدای زروان از همه مسئولین و دوستان دست اندرکار این مراسم کمال تشکر و قدردانی را دارد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط همشهری در تاریخ 1391/09/11 و 23:46 دقیقه ارسال شده است

با سلام منم تشکر میکنم از اقایان مسول و مدیر سایت در رابطه با این گوشتای فاسد باید بگم مسولینم تاحدودی مقصرن نباید تحویل میگرفتن اونا نماینده ی مردمن که پول دادن ودرمقابل خدا مسولن گوشت قربانیه باید به نحو احسن توزیع بشه مثل زکات ولی مسولین باید خیلی توجه کنن بهتره قربانی تو خونه خودش باشه حداقل صاحب قربانی سر قربانی حاضر بشه .

باتشکر اینو به مسولین برسونین

این نظر توسط همشهری در تاریخ 1391/08/22 و 23:16 دقیقه ارسال شده است

برای چی وچرادوساله که مراسم گوشت های قربانی زروان درکهتویه برگذار میشه قبل ازاین که درزروان برگزارمی شدجای هیچ بحث وجدلی هم نبود مردم هم تو این مراسم بسیار همکاری میکردندچرا دوسال هست که دیگه برگزار نمیشه لطفا جواب بدین باتشکر
پاسخ : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز
این مراسم انشالله از سال 92 بار دیگر در خود روستای زروان برگزار خواهد شد. این دوسال هم ظاهرا چون این مراسم بی وقفه از سال 85 برگزار میشود برای اینکه تنوع خود را از دست ندهد و همچنان پرجذبه باشد تصمیم بر آن شده که بین قسمتی از این مراسم(قربانی قربانی ها) وقفه ای ایجاد شود تا مبادا یکنواخت و تکراری شود.
ولی انشالله از سال بعد باز این مراسم در زروان برگزار خواهد شد.
با تشکر


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک از بخش های سایت را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 281
  • بازدید کلی : 124,331
  • کدهای اختصاصی

    دیکشنری