loading...
وب سایت صدای زروان
آخرین ارسال های انجمن
حامد دهدار بازدید : 4432 جمعه 07 مهر 1391 نظرات (6)

مَهیاوه ، مَهوِه یا مَهیه   mahyaveh _ mahvah_ mahyah

   غذای مردم لارستان عبارت از: نان گندم ، جو ، ذرت ، گوشت ، خرما ، پلو و چلو است. در لار و لارستان مربای مَهوِه را فقیر و غنی می خورند. در زبان عربی به آن "صحنات" و در فارسی "ماهی آبه" گویند. در لار معروف است که مهوه از اغتراعات مادر گرگین میلاد است که پادشاه قدیم لارستان بوده است.

مهوه در واقع مربای طبی است که در قدیم اطبا و حکمای پیشین لار دستور ساخت آن را به مردم داده اند.

   خاصیت مهوه از این قرار است که گرم و خشک و با رطوبت باشد و برای ذکاوت و تیز هوشی و هضم شدن غذا در معده و تقویت کبد و طحال و قوه ی باه و جهت فلج و درد کلیه مثانه و ریزش سنگ کلیه مفید است، ولی برای مردمی که حرارت مزاج هستند، سبب سوختن خون و تشنگی است...

برگرفته از کتاب تاریخ لارستان

 

مهیاوه

*طریقه ساخت مهیاوه در ادامه مطلب

مواد لازم و طریقه درست کردن مهیاوه در لار و لارستان بدین صورت است:

1. یک من(4 کیلو) ماهی بسیار کوچک خلیج فارس، که آن را ماهی مُتی(moti) می نامند; چون در آب جستن و جهیدن می کند و به جستن در زبان لاری مُت (mot) می گویند.

2. این ماهی را با نیم من(2کبلو) نمک خوراکی و پنج یا شش من آب در خمره ای کرده و در پشت بام در معرض آفتاب می گذارند به مدت یک ماه الی 40 روز تا به قدر کافی خیس بخورد و مثل عصاره ادویه جات شیره پس دهد، آنگاه شیره آن را کشیده و صاف می کنند.

3. سه چارک خردل قرمز را روی تابه سرخ می کنند سپس نرم می کوبند و با آن(شیره مهیاوه) مخلوط می کنند و به خمره مذکور اضاف می کنند. سپس درب آن را محکم می بندند. پس از 10 روز تندی خردل برطرف می گردد و خوشبو و خوردنی می شود.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ماهر در تاریخ 1394/04/18 و 12:15 دقیقه ارسال شده است

من در سن جوانی همسایه ای داشتیم که اهل تسنن بود و مهیاوه داشتند چون دوست میداشتم بعضی مواقع یک کاسه برایم می آورد. حالت شوری داشت و خیلی خوشمزه بود. ولی آخرین مهیاوه ای را که 20 سال بعد خوردم زیاد با مزه نبود و رنگش تقریبا سبز بود .

این نظر توسط رها در تاریخ 1393/09/23 و 23:15 دقیقه ارسال شده است

سلام.اولین کسی که مهوه را اختراع کرد کی بوده؟؟؟؟؟

این نظر توسط رها در تاریخ 1393/09/23 و 23:15 دقیقه ارسال شده است

سلام.اولین کسی که مهوه را اختراع کرد کی بوده؟؟؟؟؟

این نظر توسط نسترن در تاریخ 1392/08/18 و 9:40 دقیقه ارسال شده است

همین دیروز امتحان کردم بسیار بد بو و کثیف بود بوی فاضلاب میداد،چشتون روز بد نبینه مسموم شدم در حد تیم ملی کارم به اورژانس کشید،واقعا که شماها چی میخورید؟!آب و ماهی گندیده هم شد غذا؟!
پاسخ : مهیاوه ی سری فوت کوزه گری داره که مختص قدیمی هاست و تو هیچ کتابی پیدا نمیشه (:

این نظر توسط دوسنه مهوه در تاریخ 1391/08/07 و 22:59 دقیقه ارسال شده است

چند وقت که سایت راآپلود نکردین چرا به این زودی دلسرد شدین هروقت میام دوسنه مهوه رومیبینم بی زحمت مطلب یا عکسی چیزی بذارین باتشکر
پاسخ : با سلام
ابتدا از همه دوستان به خاطر دیر به دیر آپدیت کردن سایت عذرخواهی میکنم...
حقیقتا خیلی مشغولم و فقط در هفته یک یا دو روز وقت آزاد دارم که در اسرع وقت سعی میکنم سایت رو آپدیت کنم.
برای آپدیت هرچه سریعتر نیاز به چندتا نویسنده داریم. بنده از دوستانی که دست به قلم خوبی دارن یا اینکه میتونن عکس یا مطلب بذارن تو سایت دعوت میکنم که با همکاری همدیگه سایت زروان را به سوی هرچه جامع و کامل تر شدن ببریم. به امید همکاری دوستان.
با تشکر

این نظر توسط رروابط عمومی هیئت فوتبال لارستان در تاریخ 1391/08/04 و 4:45 دقیقه ارسال شده است

سلام .
وب خوب و جالبی دارین اگر تبادل لینک مواففین مارو به نام هیئت فوتبال لارستان لینک کنید و بعد خبر دهید تا شما رو هم با افتخار لینک کنیم. در ضمن کلاس داوری درجه 3 هم میخواد برگزار بشه هر کسی خواست شرکت کنه تماس بگیرین .به نظر من برای شما خوبه چون دیگه تو جام های فوتسال نمیخواین پول زیاد هزینه کنید تا داور از لار بیاد .باتشکر


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک از بخش های سایت را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 82
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 88
  • بازدید ماه : 86
  • بازدید سال : 321
  • بازدید کلی : 124,371
  • کدهای اختصاصی

    دیکشنری